zehnebaz zehnebaz .

zehnebaz

پروتئين وي چيست | پروتئين وي چگونه ساخته مي شود ؟

پروتئين وي چيست ؟ پروتئين وي چگونه ساخته مي شود ؟بطور كلي پروتئين وي همان پروتئين موجود در آب پنير هست .  هنگام پنير سازي بعد از مايع زدن به شير و وقتي شير دلمه بست ؛مواد جامد را جدا ميكنند و آن همان پنير است و مايع به جا مانده حاوي مقداري پروتئين ميباشد كه به آن پروتئين وي ميگويند.

پروتئين وي چيست ؟

وي پروتئيني است كه امروزه بسيار بين ورزشكاران محبوب است، بعد از جدا شدن در روند توليد پنير ايجاد ميشود ، آب پنير در چرخه توليد وي تغييرات زيادي را تجربه مي‌كند و در نهايت، به پودر يا مايعي تبديل ميشود كه براي توليد شيك‌هاي انرژي‌زا و پروتئين‌بارها مورد استفاده قرار ميگيرد.

پروتئين وي چيست

 

آب پنير، به خودي خود طعم خوبي ندارد و به همين دليل، در چرخه توليد با طعم‌دهنده‌ها براي تغيير مزه آن تلاش مي‌كنند.

اضافه شدن اسانس شكلات، وانيل يا توت‌فرنگي، پودر وي را طعم‌دار مي‌كند. اگر مي‌خواهيد از فوايد وي بهره‌ببريد، حتما برچسب ارزش غذايي محصولي كه تهيه كرده‌ايد را بخوانيد. بعضي از محصولات موجود در بازار، تركيبات مضري مثل شكر تصفيه شده را در خود دارند.

 

پروتئين وي چگونه ساخته مي شود

وي از پروتئين‌هاي محلول  در آب است كه در هنگام توليد پنير به دست مي‌آيد. درواقع شير دو گروه پروتئين مهم را در خود جاي داده است. گروه اول كازئين است كه ۸۰ درصد پروتئين موجود در شير را تشكيل داده و گروه دوم وي است كه ۲۰ درصد حجم پروتئيني آن را به خود اختصاص داده است.

پروتئين وي چگونه ساخته ميشود

 

سپس، كازئين و چربي شير براي توليد پنير جدا مي شوند و آنچه باقي مي ماند، پروتئين وي است.وي منبع غني از آمينو اسيدهاي ضروري ميباشد.

بدن خود قادر به ساختن آمينو اسيدهاي ضروري نمي باشد و بايد روزانه از طريق غذا به بدن برسند . اسيدهاي آمينه ضروري بلوك هاي سازنده عضلات ، پوست، ناخن و بافت هاي ديگر بدن مي باشند. خالص ترين نوع وي، پروتئين وي ايزوله است كه حاوي كمترين ميزان چربي، لاكتوز و كلسترول و بالاترين ميزان آمينو اسيدهاي ضروري مي باشد.

ولي وي ايزوله براي حرفه اي هاي رشته هاي ورزشي توصيه ميشود چون براي ورزشكاران آماتور توجيه اقتصادي ندارد و گران است . اين در حالي است كه ارزش غذايي وي ايزوله كمي از وي معمولي بيشتر است ولي در قيمت اختلاف زيادي دارند. تحقيقات نشان ميدهد كه اين مكمل عالي ترين نوع پروتئين و انتخاب بسيار خوب براي افراد در همه سنين مي باشد.

 

تركيبات پروتئين وي چيست

مهم ترين و بيشترين موادي كه در تركيب اين مكمل استفاده شده است ، شير مي باشد.

ولي شير از دو تركيب ، پروتئين كازئين و پروتئين وي به دست آمده ، البته بيشترين مقدار ماده تشيكل دهنده شير ، پروتئين كازئين مي باشد . اين پروتئين به نسبت مكمل وي ، خيلي مورد استفاده نيست به دليل اينكه قدرت جذب بالايي ندارد و دير هضم است . از ديگر تركيبات اين پروتئين مي توان به موارد زير اشاره نمود :

  • بتا لاكتوگلوبولين
  • آلفا لاكتبالومين
  • آلبومين سرم گاو
  • ايمونوگلوبولين

 

انواع پروتئين وي

پروتئين وي با توجه كاربرد هاي متنوع اش آن در انواع مختلف توليد و به بازار عرضه‌ ميشود كه در ادامه انواع پروتئين وي براي شما عزيزان شرح داده مي‌شود:

  • پروتئين وي كنسانتره
  • پروتئين وي ايزوله
  • پروتئين وي هيدروليزه
  • وي پروتئين ميكرون پارتيكولار



پروتئين وي كنسانتره چيست

پروتئين وي كنسانتره شامل چربي مقداري كربوهيدرات و 70% تا80% پروتئين است اين مقدار البته به نوع محصول بستگي دارد.پروتئين وي كنستانتره با فرآيند مايكورفيلتر يا اولترافيلتراسيون توليدشده و به عنوان ارزان‌ ترين مدل پروتئين وي شناخته مي‌شود.

پروتئين وي چيست

پروتئين وي كنستانتره با حذف چربي و لاكتوز از آب‌پنير پاستوريزه توليدشده و طعم و مزه بهتري نسبت به ساير انواع پروتئين هاي وي دارد. اين پروتئين همچنين خواص بيولوژيكي بهتري نسبت انواع ايزوله و هيدروليزه پروتئين وي دارد.

پروتئين وي كنستانتره براي غني‌سازي ماكاروني، چاشني،، بستني , پنير، توليد شير خشك نوزادان، فرآورده­هاي نانوايي , قنادي و فرآورده­هاي گوشتي استفاده مي‌شود. اين پروتئين براي افرادي مناسب است كه با بودجه محدود به دنبال منابع خوب پروتئيني براي ارتقاء سلامتيشان هستند.

 

پروتئين وي ايزوله چيست

پروتئين وي ايزوله فاقد چربي، لاكتوز و كلسترول است، و 90% پروتئين دارد.

به همين دليل قيمت بالاتري نسبت به ساير پروتئين‌هاي وي دارد. اين پروتئين براي افرادي كه مبتلا به بيماري ناتواني تحمل لاكتوز هستند و نيز قصد كاهش وزن و لاغري دارند انتخاب بسيار مناسبي ميباشد. پروتئين وي ايزوله به دليل فيلتراسيون طولاني‌تر از نوع كنسانتره خالص‌تر است.

پروتئين وي چيست

 

مكمل هاي موجود در پروتئين وي ايزوله

حالت پودر يكي از انواع رايج پروتئين وي ايزوله مي‌باشد كه به تنهايي يا به همراه فرمولهايي كه حاوي وي ايزوله مي‌باشند ارائه مي‌شود.

شكلات‌ها، جايگزين‌هاي غذايي و محصولات افزايش وزن نيز از منابع ايزوله محسوب مي‌شوند اما زماني كه بحث از پروتئين در ميان است، من هرگز استفاده از پودرهايي به غير از پروتئين وي را توصيه نخواهم كرد. شكلات پروتئين و محصولات افزايش وزن نيز سودمندي خاص خود را دارند اما بسياري از كاربرها صرفا به دنبال پودر پروتئين مي‌باشند.

زماني كه از نوع پودري استفاده مي‌كنيد، طعم و راحتي تركيب از عوامل مهم محسوب مي‌شوند. شما بايد بتوانيد آن را در تمام زمانها استفاده كرده و به راحتي آن را حل نماييد. نظرات ساير كاربران نيز مي‌توانند به شما در انتخاب بهترين محصول كمك كنند. يكي از مواردي كه در مورد ايزوله وجود دارد قيمت بالاي آن مي‌باشد. قبل از خريد تحقيقاتي بر روي محصولات انجام دهيد و همچنين مطالعه برچسب را فراموش نكنيد.

مي‌توانيد از موادي نظير ميوه، ماست يا موارد ديگر استفاده كنيد تا ميزان كالري اين مكمل را افزايش دهيد. اما اگر كالري زياد نمي‌خواهيد و صرفا به كربوهيدرات نياز داريد چه كاري مي‌كنيد؟ مي‌توانيد پروتئين را با موز يا جو تركيب كنيد. با استفاده از پودر شما مي‌تواتيد پودينگ نيز تهيه نماييد.

 

پروتئين وي هيدروليزه چيست

پروتئين وي هيدروليزه معمولاً در مصارف كلينيكي استفاده مي شوند، زيرا تا حدي خرد شده اند و هضم آنها آسان تر است.اين پروتئين برخلاف ساير پروتئين‌هاي وي كه از آب‌پنير توليد مي شوند مستقيما از شير بدست مي آيد.

پروتئين وي چيست

 

پروتئين وي هيدروليزه درواقع از كشك يا شير دلمه بسته جدا مي‌شود و هضم آن آسان‌تر از انواع ديگر پروتئين وي است. اين پروتئين غني از آمينواسيد است بنابراين براي عضله سازي فوق‌العاده عمل مي‌كند و ورزشكاران حرفه اي معمولاً از پروتئين وي هيدروليزه استفاده مي‌كنند.

 

پروتئين وي ميكرون پارتيكولار چيست

اين پروتئين از تجزيه وي ايزوله به ذرات بسيار ريز بدست مي ايد. كاهش سايز دانه‌هاي پروتئين به يك‌پنجم حلاليت اين پودر را در مايعات افزايش داده و باعث مي‌شود تا آنزيم‌هاي دستگاه گوارش راحت‌تر بتوانند اين پروتئين را هضم كنند.

پروتئين وي چيست

 

طريقه مصرف پروتئين وي چيست

پروتئين‌ها، ساختار اصلي بدن انسان را تشكيل مي‌دهند و مصرف مكمل وي، راه خوبي براي اضافه كردن ۲۵ تا ۵۰ گرم پروتئين به رژيم غذايي روزانه‌ مي باشد. پروتئين آب پنير، پروتئين با كيفيتي است كه به افزايش حجم عضلات و بيشتر شدن قدرت مصرف‌كنندگان كمك مي‌كند.

براي گرفتن بيشترين بهره از پروتئين وي، بهتر است آن را در زمان  هايي كه در پايين گفته شده مصرف كنيد. يادتان نرود كه سنتز پروتئين عضلات بعد از تمرين‌هاي ورزشي به حداكثر مي‌رسد. شير پروميلك، حاوي ميزان بالايي پروتئين (۳۰ گرم در هر وعده) است. در اين شير تركيبي وي و كازئين وجود دارد و همين به دليل، يك غذاي كامل براي رشد و ريكاوري عضلات به حساب مي‌آيد.

پروتئين وي چيست

 

مصرف پروتئين وي بعد از تمرين

اگر طبق برنامه بايد يك مرتبه در روز از مكمل پروتئيني استفاده كنيد. شك نكنيد كه اين زمان مصرف را پس از تمرين قرار دهيد. چرا كه پس از انجام اين تمرينات ورزشي بدنتان به شدت براي عضله سازي نياز به پروتئين و كربوهيدرات دارد. بنابراين اگر اين مواد را زودتر به بدن برسانيد بدنتان زودتر ريكاوري شده و به نتيجه دست پيدا مي كنيد.

 

مصرف پروتئين وي صبح بعد از بيدارشدن

صبح ها وقتي از خواب بيدار شويد. به شدت احساس گرسنگي مي كنيد. چرا كه در طول شب هر چقدر ذخاير پروتئيني داشتيد، مصرف كرديد. بنابراين هر ماده غذايي كه مصرف كنيد بدنتان سريع آن را جذب كرده و نسبت به آن واكنش نشان مي دهد. براي همين صبح ها بعد از بيدار شدن از خواب بهترين زمان مصرف پروتئين وي است.

چرا كه بدن آن را سريع جذب كرده و نتيجه مثبتي خواهيد گرفت. 45 دقيقه پس از مصرف شيك پروتئين وي مي توانيد يك صبحانه كامل پروتئيني ميل كنيد و تأثيرات آن را ببينيد.

طريقه مصرف پروتئين وي چيست

 

مصرف پروتئين وي ۴۰ دقيقه قبل از تمرين

اگر به طور مرتب تمرينات شدتي و قدرتي داريد. پس بدنتان به شدت نياز مند به كربوهيدرات ها و پروتئين ها براي تأمين انرژي و عضله سازي است. بنابراين قبل از انجام اين تمرينات از اين پروتئين استفاده كنيد. توصيه مي‌كنيم نوشيدني پروتئين وي را با كمي كربوهيدرات تركيب كنيد تا بتوانيد تمرينات شدتي را تداوم بيشتري ببخشيد.

 

مصرف پروتئين وي پيش از خواب

وقتي خواب هستيد , غذا نمي ‌خوريد. شش تا هشت ساعت غذا نخوردن عضلات شما را دچار كمبود پروتئيني كرده و رشد عضله كُند ميشود در نتيجه بدنتان وارد حالت كاتابوليك مي‌شود.

خب چاره اين است كه قبل از خواب پروتئين وي را با يك پروتئين دير جذب مثل كازئين مخلوط كنيد و بخوريد اين گونه پروتئين مورد نياز عضلات خود را در طول خواب شبانه تامين ميكنيد.

 

پروتئين وي چه تاثيري دارد

اگر ورزشكار باشيد، اين پروتئين خستگي شما را در جريان تمرين‌هاي سخت كمتر مي‌كند و اگر فرد عادي با كمبود پروتئين بوده يا به دنبال كاهش وزن باشيد هم مي‌توانيد از اين پروتئين كمك بگيريد.

اين مكمل كمبود پروتئين شما را جبران ميكند البته اين در صورتي است كه در رژيم غذايي خود از گوشت و مواد پروتئيني كمتر استفاده كنيد. ورزشكاران چون نسبت به افراد عادي نياز بيشتري به پروتئين دارند از اين مكمل استفاده ميكنند.

وي به‌طور كلي، پروتئين زود هضمي است اما اگر به فراورده‌هاي لبني آلرژي داشته باشيد يا اينكه به عدم تحمل لاكتوز دچار باشيد، بعيد است كه بتوانيد پروتئين وي كنسانتره را مصرف كنيد و اگر حساسيت به لاكتوز داريد بهتر است پروتئين وي ايزوله مصرف نماييد.

پروتئين وي، زودجذب است و به فاصله كوتاهي از زمان مصرف، فوايدش را به بدن مي‌رساند. اين پروتئين اسيد‌آمينه‌اي‌هايي را توليد مي‌كند، كه باعث رشد عضلات مي‌شوند.

گذشته از اين، مكمل پروتئين وي، به آزاد شدن هورمون‌هايي در بدن كمك مي‌كند كه زمينه‌ساز رشد عضلات مي‌شوند. برخي از محققان معتقدند مصرف وي در درازمدت، باعث كاهش فشار خون و قند خون شده و علائم استرس و افسردگي را هم كمتر مي‌كند. به گفته آنها اين پروتئين تراكم استخوان را بيشتر مي‌كند.

پروتئين وي چيست

 

اين مكمل پروتئين، به شكل كنسانتره، ايزوله و هيدروليزه شده توليد مي‌شود. كنسانتره اين پروتئين ارزان‌تر است و بيشتر از ديگر انواع آن پروتئين دارد. نوع ايزوله، لاكتوز و كلسترول كمتري دارد و اگر به لاكتوز حساسيت داشته باشيد، ممكن است مجاز به استفاده از اين نوع وي باشيد. اين مكمل هيدروليزه شده هم گرچه با كيفيت‌ترين نوع اين پروتئين است، اما گران‌تر هم هست و ممكن است همه افراد امكان مصرف كردن آن را نداشته باشند.



پروتئين وي چقدر حجم ميدهد

با وجود مصرف اين مكمل، شما به انتخاب يك رژيم غذايي سرشار از پروتئين هم نياز داريد. اگر كمبود پروتئين جدي داشته باشيد و غذاهايتان هم خالي از پروتئين باشند، بدنتان وي را به خوبي جذب نخواهد كرد. ورزشكاراني كه در طول روز گوشت، ماهي و تخم‌مرغ مي‌خورند، از مصرف مكمل پروتئين وي نتيجه بهتري مي‌گيرند.

پروتئين وي چيست

همانطور كه گفتيم، اين پروتئين را يك تا دو بار در روز (حدود ۲۵ تا ۵۰ گرم) مي‌توانيد مصرف كنيد. اگر مصرف پروتئين شما در طول روز زياد باشد، بعيد است كه به مصرف پروتئين آب‌پنير نياز داشته باشيد. مصرف بيش از اندازه پروتئين ممكن است مشكلات گوارشي و درد و گرفتگي عضلات را ايجاد كند.

پروتئين وي چيست

 

فوايد پروتئين وي

در چند تحقيق و آزمايش به عمل آمده در خصوص اين مكمل معلوم گرديد كه اين پروتئين يك پروتئين مستعد براي كاهش نرخ سرطان، مبارزه با HIV، افزايش قدرت ايمني بدن، كاهش استرس و پائين آورنده كلسترول، افزايش سطح سرتونين در داخل مغز، ارتقاء عملكرد كبد در گروهي كه به نوعي از بيماري هپاتيت رنج مي برند، كاهش فشار خون و افزايش عملكرد فيزيكي بدن به عنوان نمونه مي توان اشاره كرد.

پروتئين وي چيست

 

در چند تحقيق و آزمايش به عمل آمده در خصوص اين مكمل معلوم گرديد كه اين پروتئين يك پروتئين مستعد براي كاهش نرخ سرطان، مبارزه با HIV، افزايش قدرت ايمني بدن، كاهش استرس و پائين آورنده كلسترول، افزايش سطح سرتونين در داخل مغز، ارتقاء عملكرد كبد در گروهي كه به نوعي از بيماري هپاتيت رنج مي برند، كاهش فشار خون و افزايش عملكرد فيزيكي بدن به عنوان نمونه مي توان اشاره كرد.

يكي از تأثيرات بارز اين مكمل علي الظاهر توانائي افزايش Glutathione GSH آن مي باشد. GSH به طور قطع مهمترين آنتي اكسيدان محلول در آب مي باشد كه در بدن يافت مي شود.

GSH سه پپتايدي است كه از آمينواسيدهاي ال سيستين، ال گلوتامين و گليسين تشكيل شده است. از آنجائي كه GSH به عنوان يك ماده شناخته شده ضروري بر ايمني بدن، اكسيدكننده استرس و حفظ سلامتي بدن مي باشد كاهش آن مرتبط است با يك ليست بلند از بيماري ها.وي جايگاه خاصي در برنامه غذايي افراد دارد.

يكي از علائم ديگر كاهش GSH در ورزشكاران بروز سندرم تمرين زدگي مي باشد. بنابراين اين احتمال وجود دارد كه استفاده از وي در جلوگيري از تمرين زدگي و يا حداقل تخفيف آن بسيار دشوار است.

پروتئين وي چيست

 

بعضي از فوايد اين پروتئين شامل موارد زير است:

  1.  افزايش توده ي عضلاني بدن (به راحتي جذب بدن مي شود)
  2.  كاهش وزن بدن به خصوص چربي هاي بدن
  3.  افزايش قدرت ايمني بدن توسط افزايش مقدار گلوتاتيون
  4.  پيشگيري از سرطان
  5.  كمك به فعاليت سلول هاي لنفوسيت T كه نقش مهمي در پاسخ ايمني بدن دارند و در نتيجه كاهش تحليل بافت هاي بدن در طي بيماري و افزايش سطح سلامتي و تسريع بهبودي بدن بعد از بيماري.
  6. همچنين مطالعات جديد نشان مي دهد اين پروتئين از سرطان سينه نيز جلوگيري مي كند.

 

پروتئين وي چربي سوز

عده بسياري معتقدند كه پروتئين وي لاغركننده نيز هست!

آيا واقعا اين مكمل براي افرادي‌كه به جاي بزرگ‌كردن و قوي‌كردن عضلات بازوهاي خود بيشتر به‌دنبال لاغر كردن ران‌ها و باسنشان هستند نيز كارساز خواهد بود؟

به گزارش گروه رسانه ها، مدير مسئول آزمايشگاه تغذيه و متابوليسم انساني در دانشگاه اسيكيدمر ادعا مي‌كند كه برحسب مطالعات انجام گرفته برروي پروتئين وي، قطعاً چنين چيزي امكان دارد و خوشبختانه با مصرفِ پروتئين وي مي‌توان لاغري را نيز تجربه كرد. به گفته او اين مكمل، استراتژيِ تغذيه‌ايِ بسيار فوق‌العاده‌اي براي كاهش وزن خواهد بود؛ زيرا وي منبع ترموژنيك خوراكي به حساب مي آيد.

پروتئين وي چربي سوز

 

اما چگونه پروتئين وي باعث چربي سوزي مي شود؟ بهتر است ابتدا با واژه ترموژنيك آشنا شويم.

ترموژنيك به معني سوزانده‌هاي چربي است. اين مكمل‌ها، با تحريكِ سيستم عصبي انسان، باعث افزايش سوخت‌وساز بدن مي‌شوند. جوانان براي كاهش وزن و يا افزايش قدرت از اين محصولات ترموژنيك استفاده مي‌كنند.

همچنين شواهدي وجود دارد كه مدعي است كاهش چربي، يكي از فوايد ترموژنيك‌ها بوده و علاوه‌بر آن باعث افزايش گرمازايي (توليد حرارت) در بدن، سركوب اشتها و افزايش انرژي خواهد شد. به بيان ساده‌تر، بعد از استفاده اين محصول، بيشترين كالري‌سوزي ممكن در بدنتان آغاز خواهد شد.

 

آيا پروتئين وي چربي سوز است

مي‌توانيد براي افزايش سطح انرژي و متابوليسم بدنتان، هر روز مقداري پروتئين وي به وعده‌هاي غذايي و ميان‌وعده‌هاي خود اضافه كنيد.

راه‌هاي مختلف و خوشمزه‌اي براي اضافه‌كردنِ پودرهاي پروتئيني به برنامه غذايي وجود دارد؛ پس نيازي نيست با اين پودرها فقط اسموتي درست كنيد. يكي ديگر از فوايدي كه اين پودرهاي پروتئيني براي لاغري دارند اين است كه مكمل وي و پروتئين‌هاي ديگر براي مدت طولاني‌تري شما را سير نگه داشته و باعث مي‌شوند كمتر ريزه‌خوري كنيد.

پروتئين وي چيست

 

مي‌توانيد براي افزايش سطح انرژي و متابوليسم بدنتان، هر روز مقداري پروتئين وي به وعده‌هاي غذايي و ميان‌وعده‌هاي خود اضافه كنيد. راه‌هاي مختلف و خوشمزه‌اي براي اضافه‌كردنِ پودرهاي پروتئيني به برنامه غذايي وجود دارد؛ پس نيازي نيست با اين پودرها فقط اسموتي درست كنيد.

يكي ديگر از فوايدي كه اين پودرهاي پروتئيني براي لاغري دارند اين است كه مكمل وي و پروتئين‌هاي ديگر براي مدت طولاني‌تري شما را سير نگه داشته و باعث مي‌شوند كمتر ريزه‌خوري كنيد.

علاوه‌بر دو علتي كه در بالا به آن اشاره شد، يعني افزايش متابوليسم (سوخت‌وساز بدن) و به تعويق انداختنِ گرسنگي، پروتئين وي، فايده ديگري نيز دارد كه اين مكمل را براي لاغري گزينه مناسبي مي‌سازد.

همان‌طوركه مي‌دانيد، خوردن پروتئين وي باعث افزايش عضله‌سازي در فرد مي‌شود. شايد اين پرسش براي شما پيش بيايد كه خب افزايش حجم عضلات چه ارتباطي با كاهش وزن خواهد داشت؟! پاسخ درست اين است كه هر چقدر عضله‌سازي بيشتر باشد، بدنتان براي سوخت‌رساني به عضلات، چربي بيشتري مي‌سوزاند و در نتيجه سريع‌تر لاغر خواهيد شد.

البته دقت داشته باشيد كه براي لاغر شدن، استفاده از پروتئين به‌تنهايي كافي نيست؛ بهترين راه براي كاهش وزن، تركيبِ مصرف پروتئين، همگام با ورزش است. اگر مي‌خواهيد در كمترين زمان و به بهترين شكل ممكن لاغر شويد، حتما ورزش را به برنامه رژيم خود اضافه كنيد.

 

زمان انقضا پروتئين وي كي است ؟

بر روي بسته بندي تمام محصولات اين پروتئين تاريخ انقضا و نحوه مصرف آن درج گرديده است.مصرف پروتئين هاي تاريخ گذشته به دليل از بين رفتن مواد جانبي آن كه باعث تغيير رنگ و طعم آن ميشود ميتواند باعث ناراحتيهاي معده يا شرايط بدتر نيز بشود.

احتمال خراب شدن اين پروتئين به دليل رشد ميكرو باكتريال تا زماني كه در محيطي مات و غير قابل نفوذ نسبت به آب و رطوبت باشد بسته بندي شوند كم است.

اگرچه مقدار چربي در اين پروتئينها كم است اما پروتئين كانسنتريت يا پروتئين بلند(blend) مقداري چربي در آنها وجود دارد،كه اين چربي ميتواند به واسطه تجزيه شيميايي به وسيله اكسيژن موجود در هوا فاسد شود.تاكيد ميشود كه براي ايمني 100 درصد به اطلاعات مندرج روي بسته بندي كه توسط شركت توليد كننده ارائه كرده است پايبند بمانيد.

پروتئين وي چيست

 

عوارض پروتئين وي

عوارض پروتئين وي يا مشكلات و محدوديت مصرف اين مكمل ميتوان به موارد زير اشاره كرد:

  • هميشه  اول با متخصص تغذيه خود در مورد مصرف مكمل مشورت كنيد مخصوصا اگر در دوران بارداري و يا شيردهي هستيد.
  • اكثرا افراد با پروتئين وي به خوبي كنار مي‌آيند، اما دوزهاي بالاي آن مي‌تواند باعث تهوع، سردرد، افزايش حركات روده، تشنگي، گرفتگي عضلات، نفخ، بي‌اشتهايي و تورم بشود.
  • اگر از داروي خاصي مانند لوودوپا براي بيماري پاركينسون و يا داروهاي درمان پوكي استخوان استفاده مي‌كنيد بهتر است از مصرف پروتئين وي خودداري نماييد يا حتما قبل مصرف نظر پزشك خود را جويا شويد.
  • ساير عوارض جانبي امكان دارد باعث آسيب به كليه‌ها يا كبد، ايجاد پوكي استخوان يا واكنش آلرژيك باشد. واكنش آلرژيك يك مورد اورژانسي جدي است و علايمي مانند بثورات و تورم صورت و يا تنگي نفس دارد.

پروتئين وي حاوي لاكتوز است. برخي از افراد به علت كمبود آنزيم لاكتاز در روده، در هضم مولكول لاكتوز شير ناتوان هستند. مصرف پروتئين وي در اين افراد ممكن است باعث واكنش آلرژيك شود. هيچ مدرك علمي براي اثبات اين نكته كه پروتئين وي موجب اختلال عملكرد كليه مي‌شود وجود ندارد، اما مصرف پروتئين وي در طولاني مدت و يا در دوزهاي بالا مي‌تواند به كليه آسيب برساند و يا باعث ايجاد استرس شود.

 

پروتئين وي چاق كننده است ؟

اين احتمال وجود دارد كه اگر به طور منظم تمرين نكنيد مصرف پروتئين وي باعث افزايش وزن شود.چون پروتئين وي هم مانند هر ماده ي غذايي ديگر كالري دارد ولي پروتئين وي بدليل خاصيت سير كنندگي باعث كاهش غير مستقيم وزن ميشود .

ولي اگر فردي علاوه بر غذايي كه در طول روز ميخورد پروتئين وي هم مصرف كند و انتظار داشته باشد كه وزنش كاهش پيدا كند اشتباه كرده و وزنش برعكس افزايش پيدا ميكند چون پروتئين وي مستقيما باعث كاهش وزن نميشود بلكه به رعايت رژيم غذايي كمك ميكند.

پروتئين وي چيست

 

 

پروتئين وي براي بانوان

اگر تنها به ميزان توصيه‌شده استاندارد توجه كنيم، دچار كمبود پروتئين خواهيم شد. بر اساس توصيه RDA ميزان گرم پروتئين به ازاي هر كيلوگرم وزن بدن 0.8 است يا تقريباً 48 گرم در روز براي يك زن معمولي كافي است كه تنها 10 درصد كالري دريافتي وي را تشكيل مي‌دهد و باقيمانده كالري بايد از كربوهيدرات و چربي تأمين شود.

پروتئين وي چيست

 

ازلحاظ علمي براي فرد كم‌تحرك اين ميزان كافي است اما با ايده ال فاصله زيادي دارد. اكثر افراد بيشتر از اين مقدار مصرف مي‌كنند و آمريكايي‌ها به‌طور متوسط 16 درصد كالري خود را از پروتئين تأمين مي‌كنند كه البته رقم زيادي نيست.توصيه مي‌شود حداقل 2 برابر ميزان توصيه‌شده RDA، پروتئين مصرف شود.

پروتئين وي چگونه ساخته مي شود

پروتئين وي از چه ساخته شده

پروتئين وي چيست

مواد تشكيل دهنده پروتئين وي

خواص پروتئين وي

انواع پروتئين وي

پروتئين وي

اميد است بعد از خواندن اين مقاله بدانيد پروتئين وي چيست و چگونه ساخته ميشود.لطفا نظرات خود را در كامنت ها با ما در ميان بگذاريد.😉


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۳۰:۴۷ توسط:سي وان موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :